Jeg har en livsenergi av en annen verden, og har stooort hjerte for håndarbeid og annet som er moro!
Velkommen!
Sitt gjerne ned og ta en prat.... Kaffe?? Te??

fredag 13. mars 2009

Ny personlig utfordring- kan dere hjelpe meg?

Jeg bestemte meg for å bli døvetolk allerede da jeg var 13 år, og jobba målretta (med litt motgang) helt til endt utdanning- og rett i jobb som tolk etter det. Drømmen min blei oppfylt! Siden jeg blei sjuk (ME) måtte jeg gi opp Drømmeyrket, og innser at jeg ikke kan komme tilbake der jeg slapp. Det er vanskelig å være nødt til å tenke nytt yrke, jeg har alltid bare hatt ønske om å bli tolk- så jeg "ser" ingen andre yrker som er "meg"!
Grunnen til at jeg har begynt å snuse litt på ord som "utdanning" og "jobb" er fordi jeg har blitt endel bedre, og ser liksom for meg at jeg skal klare å komme meg tilbake til arbeidslivet en dag. *hurra!* Ny behandling har vært mer effektiv enn jeg tok sjansen på å tru på, (som nevnt tidligere; Biofoton i Drammen) ingenting hokuspokus med denne behandlinga- den er veldig "jordnær". Og målbar!
Er det noen som kan komme med tips/ forslag om spennende yrker- blir jeg sååå takknemlig! Det er jo et hav å ta av, og å finne den rette "Dråpen" er jo ingen enkel sak... Mulig det er en utopi å tenke jobb, men det er nå en gang sånn jeg er skrudd sammen; jeg elsker å jobbe!
Hva slags jobb har dere??
Riktig god helg til dere alle sammen, og takk for alle koselige kommentarer på tidligere innlegg!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Tegnspråk er et fantastisk språk! Så synd at du ikke kan fortsette med det. Jeg kan tegnspråk etter å ha jobbet sammen med og med døve brukere i lang tid. jobber nå som lærer med bare hørende - savner å bruke tegnspråk!

har ikke noe jobb tips til deg egentlig... Men håper du får en fin helg!

Anonym sa...

Det var et vaskelig spørsmål. Det er et hav av yrker der ute, men de fleste stiller store krav til arbeids dyktight. Har du ikke tenkt tanken på sette igang med noe for eg selv hvor du kan styre din egen hverdag ?

Ønsker deg ihvertfall en riktig god helg.

Bitt@mi sa...

Så det er du som er Strikke-eos? Det fant jeg ut i dag - etter å ha fulgt linken fra Projo:-)
Vanskelig å gi deg råd ang yrke... men du bør vel følge hjertet i forhold til dine interesser. Og så er det vel vanskelig å si hvor frisk du blir av ME. Og det vet jeg veldig lite om. Selv er jeg sykepleier, og jeg anbefaler selvfølgelig det. Det kan være strevsomt, gitt hvilken gren du vil jobbe i. Men noen har det forholdsvis rolig og ikke anstrengende fysisk. Jeg har noe midt i mellom, jobber på legevakt:-) Og trives!
Ha ei fin helg!

garnlykke sa...

Synd at du ikke kan arbeide som tegnspråktolk for det ser ut som et veldig spennende og variert yrke. Datteren vår har tegnspråk som førstespråk, men har også hørselsrest så det blir mer tegn til tale vi praktiserer ennå.
Vanskelig å anbefale yrker til andre, det er jo så mye å velge mellom.....
Ha en riktig god helg:)

garnlykke sa...

Hei igjen.
Hun blir snart 8 år. Vi går på en tegnspråkopplæring som går over 40 moduler/uker, med 2-4 moduler pr skoleår. Det foregår gjennom statped på ulike kompetansesenter ut fra geografi og problematikk.

Her i Tromsø går alle elevene som har tegnspråk som førstespråk i en tegnspråkklasse to dager i uken og de andre tre dagene på sin hjemmeskole. Veldig bra opplegg.

Anonym sa...

heisann Elin!
Koser dere dere med nye krus.?....de kan også drikkes vin av, hi hi....
Ang nytt yrke, så er det vanskelig å gi råd til andre, for du har jo gjort drømmen din til virkelighet først! Tror du bare må hoppe i det, og se hva som skjer videre. men du tenker kanskje på ny utdannelse/omskolering?
Jeg har jobbet med alt jeg har drømt om (Ganske mye)og ting jeg ikke har drømt om, men summen av alt er Perfekt!!! Det er alltid noe nytt å lære, man møter spennende mennesker underveis, og man blir flink til å "hoppe i det".

Ønsker deg en riktig hyggelig kveld! klem

hobbyvenn sa...

Det var litt av en utfordring... Selv er jeg aktivitør, og i det yrket kunne du nok brukt tegnspråk om du fikk jobb det rette stedet. Lykke til uansett yrke. Bare det å kunne gå ut i jobb igjen må jo være en stor seier for deg! God helg.

Bitt@mi sa...

Hei igjen!
Du har fått en utfordring i bloggen min:-)

Anonym sa...

Har ingen gode forslag til jobb. Men når du alt har en utdannelse som du liker og som det er stor bruk for burde det vel kanskje være mulig å tilrettelegge for at du kan jobbe som tolk? Kanskje NAV/tidligere arbeisgiver kan samarbeide om et skreddersydd opplegg for deg?

Uansett er det jo kjempepositivt at du har blitt såpass mye bedre at du tenker på jobb igjen. Så flott at det finnes behandling som hjelper. Lykke til! *klem*