Jeg har en livsenergi av en annen verden, og har stooort hjerte for håndarbeid og annet som er moro!
Velkommen!
Sitt gjerne ned og ta en prat.... Kaffe?? Te??

fredag 14. november 2008

Til Elin. Fra Elin

Kjøpte 2 nøster Misti (for første gang!) på mini- bytur på tirsdag. Onsdag så det sånn ut. Et smetteskjerf til meg selv, og du og du for et deilig garn! Ikke lett å se på bildet, men det er fletter på tunnelen... Dette bor jeg i nå!


(Fargen er litt mørkere enn på bildet, var så flott sol når dette blei tatt)Oppskrift på smetteskjerf til voksen:
Garn: 2 nøster Misti
Pinner: nr 6

For å få pene kanter: Løft den siste maska løs av med garnet foran (som om du skal strikke en vrang maske). Snu og strikk vanlig fram til siste maske, gjenta dette på hver omgang.

Legg opp 20 masker, strikk ca 17 riller (rette masker hele tida) eller ca 17 cm.
Tunnel: Sett annenhver maske på pinne og annenhver maske på tråd el, dvs 10 m på pinne og like mange på tråd.
Strikk vrangbord (1 rett, 1 vrang osv) eller evt fletter om du vil - ca 5- 6 cm.
Sett maskene som er på tråden over på en strikkepinne, og strikk denne delen tilsvarende den første.
Sett så tunell- delene sammen ved å plukke opp annenhver maske på de to delene over på èn pinne, strikk så glattstrikk, husk å ta siste maska løs av med garnet foran i hver omgang her også. Strikk ca 70 riller eller ca 70 cm.
Fell av, og fest trådene.

--------------------------------
Her har jeg drista meg på netthandel. Kjøpte fleece artist- garnet på Garnboden, og det lyse nøstet er råsilke (til hælforsterkning) fra Nøstebarn. Og disse sokkene skal bli mine! Garnet er såå deilig og mjukt, ikke så rart- er jo merinoull!

1 kommentar:

Anonym sa...

MISTI er bare nyyydelig!! Men har du prøvd SULKA? Silke, merino og Alpakka i en og samme herlighet! Luxus kaller jeg det. Jeg har garnet, men har ikke laget noe enda....må bare HA det litt her først!
Deilige sokker er et must, jeg har nå skaffet meg tykke varme tøfler.....fryser aldri mer!!!
Knappene kommer snart, men jeg jobber hele tiden.........men de kommer!!