Jeg har en livsenergi av en annen verden, og har stooort hjerte for håndarbeid og annet som er moro!
Velkommen!
Sitt gjerne ned og ta en prat.... Kaffe?? Te??

onsdag 1. oktober 2008

Lommetøfler (+oppskrift)

Det er altså ikke jeg som har kommet opp med denne oppskrifta, men jeg husker heller ikke hvor jeg fant den... Jeg syns det var dumt å bare ha èn størrelse, så jeg har justert litt for å få større tøfler også. Ikke akkurat rakettforsker- mat, men jeg legger også ut oppskrifta på større lommetøfler- i fall det er noen som kan ha bruk for den.

Oppskrift på lommetøfler:
Garn: som passer til pinne nr. 4.
Pinne nr 4
Tøflene strikkes fram og tilbake.

Legg opp 5 masker, strikk 6 pinner (=3 riller).
Fortsett, men øk 1 maske i begynnelsen av hver pinne til du har 22 masker.
På neste pinne økes det i hver maske (fremste og bakerste maskeledd) = 44 masker.
Strikk vrangbord (2 rette, 2 vrange) ca 15 cm.
Strikk så 2 og 2 masker sammen til du har 22 masker.
Fortsett med å felle 1 maske i begynnelsen av hver pinne (strikk 2 rett sammen) til du har 5 masker igjen.
Strikk 6 pinner (=3 riller) og fell av.
Brett arbeidet (se bildet) og sy sammen de smale remsene (= oppå vrista) og sidene på vrangborden (=hælen og tåa). Så gjenstår det bare å strikke en til!

Større størrelse:
Garn: som passer pinne nr 5
Pinne nr 5
Legg opp 5 masker, strikk 8 pinner (=4 riller)
Fortsett, men øk så 1 maske i begynnelsen av hver pinne til du har 26 masker.
På neste pinne økes det i hver maske (fremre og bakre maskeledd) = 52 masker.
Strikk vrangbord (2 rette, 2 vrange) va 18 cm.
Strikk så 2 og 2 masker sammen til du har 26 masker igjen.
Fortsett med å felle 1 maske i begynnelsen av hver pinne (strikk 2 rett sammen) til du har 8 masker igjen.
Strikk 8 pinner (=4 riller) og fell av.
Brett arbeidet (se bildet) og sy sammen de smale remsene (=oppå vrista) og sidene på vrangborden (=hælen og tåa) Så er det bare å ta fatt på en til!

Ingen kommentarer: